Af Ronnie Rocket
Okay, Formel 1 fans. Som vi alle ved blev der skrevet sportshistorie i går. Michael Schumacher kørte sig til pole position nr. 66. SEKSOGTRES! Der var ikke den avis eller nyhedstjeneste, der ikke bragte nyheden om den utrolige præstation. Det var den sidste store rekord, som den store tysker manglede og den bliver aldrig slået. I fremtiden vil vi se alternative brændstoffer og helt nye fartøjer i motorsporten. Men tilbage til virkeligheden. Tilbage til nutidens Formel 1. Tilbage til Imola*. Schumi holder i pole – det ved hele verden. Jenson Button (Honda) holder ved siden af ham. Button har haft en god sæsonstart. Det er ikke kun Ferrari, der havde en god lørdag, for hvem finder vi i række to? Michael Schumacher’s gamle ‘klassekammerat’ Rubens Barrichello! Oh, hvilken overraskelse. Massa (Ferrari) slutter Ferrari/Honda fronten af. Det er ren samba på række to. På de næste pladser holder Alonso, Ralf Schumacher og de to chrome McLaren racere med Montoya og Raikkonen i cockpittene. Der er 30 minutter til start. Alle racerbiler er på banen og kører ud på installationsrunden. Klar til start. Det røde lys tændes. Starten er gået! Schumacher er stukket! Massa og Alonso skyder forbi Barrichello. FRYGTELIGT STYRT! Christian Albers i en forfærdelig ulykke. Safety Car (SC). Uha uha uha… Han er ude af bilen. Han er OK. Han er rasende. Han er sur på Ide. Albers er i bogstaveligste forstand Den Flyvende Hollænder – bilen vender fem-seks gange i luften, men han kan stige ud og giver det gode tegn til hele verden: en tommelfinger vendt opad. Jeg er i live! Safety Car’en kører ind. Løbet er i gang igen. Schumi trækker fra. Button, Massa og Alonso halser efter. De hurtige biler, men sikkert også de lette biler. McLaren kører nok med ‘tungt læs’ og vil måske overraske alle med deres strategi? Ide giver op. Han er ikke populær. Det er tredje gang ud af fire at han udgår. Schumacher øger. Liuzzi spinder af. Trulli i pit. Trulli bliver i garagen. Det er andet løb i træk at han udgår. Barrichello holder femtepladsen efterfulgt af den anden Toyota med Ralf Schumacher i sædet. Mark Webber har kørt sig ind mellem Montoya og Raikkonen. Australieren kører stærkt. Hvor langt kan han kører sig op? Hvad er planen hos McLaren? Og hvad med Renault? Michael Schumacher siger: “Auf wiedersehen!” Massa sætter hurtigste første sektor. Fisichella hænger nede i feltet sammen med Villeneuve og unge Rosberg. Michael Schumacher kører hurtigste omgang. Ide kører på banen igen efter laaaang tid i garagen! Det er besynderligt, at de kan køre og træne midt i løbet. De skal blot registrere data til hovedteamet. De er chanceløse. Er det en god ide? (No pun intended). 50 omgange tilbage. Stillingen uændret. Barrichello første mand i reelt pit stop. Nu begynder pit stop cirkusset, en ganske særlig dimension i Formel 1. Button i pit. Begge Honda’er har været ultralette. Efter Honda kommer Toyota, Ralf skal i pit. Alle japanerne har været meget lette. Alle holder øje med Ferrari stalden. Hvornår skal de røde hingster ind?? Schumi sætter meget hurtige tider nu. Det lugter lidt af snarligt pit stop. Kan han trække nok fra til at holde Renault’erne og McLaren racerne væk, hvis de kører på en anden pit stop strategi? Alonso nærmere sig Massa. Schumi øger. Alonso er hurtig. Mon det ender med den sædvanlige kamp mellem Schumacher og Alonso? Schumi bliver ved med at sætte hurtigste omgang og Alonso kommer tættere og tættere på Massa. Men det er ‘den forkerte’ Ferrari. Massa i pit. 8,6 sekunders pit stop. Han kommer ud lige efter Button. Han bliver sænket af…ja, hvem tror du? Forbandede Ide, der kører og forstyrrer løbet. Vorherrebevares! Idiot. Schumi i pit! 8,3 sekunder. Han kommer ud som to’er, men Alonso har ikke været i pit endnu. Men nu sætter Alonso lyntider! Det er taktik, taktik, taktik. Nu er pit fokus på Renault og McLaren. Hvornår kommer de ind? 43 grader på asfalten, 40 omgange tilbage. Raikkonen i pit. Chrome raceren fyldes med brændstof. Alonso sætter hurtigste tid. Montoya i pit. Nu har begge chrome racere fået fyldt mavsen. Mark Webber i pit. Han er også med i løbet. Hvornår skal Alonso ind? Kun en VM finale i fodbold kan måle sig med spændingen i et Formel 1 løb. Alonso øger. Kan han holde førstepladsen efter sit pit stop? Der kom den! Alonso i pit efter 25 omgange. 9,1 sekunder. Han kommer ud foran Jenson Button, men efter Schumacher, som er tilbage på den reele førsteplads. Men flot kørt ind af spanioleren, der tog to placeringer (Button, Massa). Alonso er nu 11 sekunder efter Schumacher. Nu er det Montoya, der jagter Massa. Et sydamerikansk drama. Hvor pokker er Raikkonen? Ralf er røget ned på 10. pladsen. Fisichella er den eneste, der ikke har været i pit. Det er Alonso, der jagter Schumacher. Sidste år var det omvendt (Alonso vandt). Schumachers forspring skrumpet ind til 7 sekunder. Så kom Fisichella i pit. Button i pit igen. Uha! Han kørte for tidligt ud med benzinpistolen siddende i! Av, av, av. Den kommer til at koste dyrt. Åh, stakkels Button. Manden med slikkepinden kvajede sig gevaldigt. Han bliver nok fyret for det der! Farvel og tak. Alonso nu under fem sekunder efter Schumacher. 30 omgange tilbage. 3,1 sekunder mellem Schumacher og Alonso. Jeg kan ikke finde ud af om Alonso er tyren eller tyrefægteren, men han ser rødt. Han ser rødt lige foran! Det er en Ferrari. Et fantastisk race. Det lader til at Alonso snupper ham. Kan Schumi svare igen? Han kan næsten kun svare igen med et pit stop. Alonso er meget hurtigere lige nu. Tifosi’erne er helt stille. De kan godt se hvor det bærer hen. Alonso har simpelthen for meget power. Men han er ikke forbi endnu! Alonso angriber! Schumacher afviser! Fantastisk race. Formel 1 rocks. 25 omgange igen. 0,2 sekunder mellem Schumacher og Alonso!! Barrichello nede som nummer 13. Dysten i front fortsætter. Skal det afgøres på banen eller i pit’en?? Alonso angriber igen! Schumacher afviser igen! Mark Webber ligger nummer fem. Foran Kimi. Hvem kører først i pit? Schumacher eller Alonso? De gør klar til Alonso hos Renault nu. Eller er det Fisichella, der skal ind? Eller er det spil for galleriet? De er meget snu. Det er Alonso! Alonso i pit. Hvad gør Ferrari? 6,7 sekunder. Lyn pit stop. Massa i pit. 7,8 sekunder. Schumacher i pit! 7,1 sekunder! HAN KOMMER UD FØR ALONSO!! Hvilket drama. 20 omgange tilbage. Nåøøøørjh, hvor er det spændende. Montoya ligger faktisk nummer et lige nu med Kimi på fjerde pladsen, men ingen af dem har været i pit. Nu kommer Montoya i pit. Han kommer ud foran Massa. Button i pit. Igen? Alonso jagter Schumacher. Igen. Hvis der er nogen, der ved hvordan en Renault ser ud i et sidespejl, så er det Michael Schumacher. Kan han holde den bag sig? Tifosi’erne har bidt neglene helt ned til rødderne. Raikkonen i pit. Officials, publikum og mekanikere bliver blændet af chromen. Kommer ud som nummer seks. Christian Klien er udgået. Coulthard har problemer. Den reele stilling: Schumacher, Alonso, Montoya, Massa, Raikkonen. McLaren sniger sig stille og roligt, men i fuld fart, ind i kampen. Det er en spansk-fransk cocktail (Alonso/Renault/Michelin), der jager den tysk-italiensk-japanske akse (Schumacher/Ferrari/Bridgestone), om jeg så må sige. Pardon, men jeg er svimmel af spænding. Sato er også udgået. Rædselsfuld dag for Honda. De er helt væk efter en forrygende kvalifikation. 10 omgange igen. Alonso jager og jager. 0,027 sekunder skiller dem ad! Ni omgange tilbage. Otte omgange tilbage. Syv omgange tilbage. Seks omgange tilbage. Fem omgange tilbage. Fire omgange tilbage. Tre omgange tilbage. Schumacher trækker fra! Det begynder at ligne en sejr til Ferrari! Kørefejl af Alonso. Alonso falder tilbage. Nu skal han bare holde sin andenplads. To omgange igen. Tifosi’erne gør klar til fest og til at storme ind på banen! Sidste omgang. Utroligt. Det ser ud til at Michael Schumacher gør det. Ferrari er tilbage på tronen. Michael Schumacher er tilbage på tronen. Den mest vindende gennem tiderne. Måske verdens største sportsmand gennem tiderne. HAN GØR DET! MICHAEL SCHUMACHER VINDER I FERRARILAND. Til lykke, til lykke. Alonso holder andenpladsen. Montoya bliver nummer tre. Tre forskellige teams på de tre første pladser. Ferrari, Renault, McLaren. Det tegner godt for sæsonen. Det endelige resultat kommer her på siden om et øjeblik. Tak for i dag. God søndag.
*Det var netop på Imola, at Ayrton Senna, den tidligere indehaver af pole position rekorden, omkom ved en dødsulykke i 1994.